Utmaning- en positiv lista

Utmaning - en positiv lista

Jag har kopierat denna lista från: http://evahle.se
 
Idag kör vi en liten utmaning för att peppa oss själva. Jag vill att vi ska skriva en liten lista tillsammans. Jag vill också läsa era svar på denna lista, så ni får gärna endera skriva den i er egen blogg och tagga mig eller så kan ni skriva svaren i kommentarsfältet. Blir det bra? :) ♥
( Listan har jag tagit ifrån: http://evahle.se/2018/february/utmaning-en-positiv-lista.html

 

5 saker jag är bra på:
• Att vara kreativ med idéer när det gäller sådant som intresserar mig. 
• Att vara öppen med min psykiska ohälsa. 
• Att fynda på loppis och klä mig coolt (ja, innan jag blev sjuk i alla fall).  Min före detta psykolog sa att jag hade en helt egen stil, och att många som kör en alternativ stil ser ut som ”varandra”. Men att min var rakt av egen. JEYYY.
• Pyssla. 
• Ta hand om människor och djur som hamnat i trubbel ute på stan - enligt min sambo. Jag brukar hitta något skadad djur som jag vill rädda och ringer runt till olika instanser eller så hittar jag någon skadad eller överförfriskad person som jag försöker ta hand om. 

5 saker jag gillar med min personlighet:
• Mitt intresse för psykologi och människor.
• Jag är en bra lyssnare när jag väl har energin - när jag mår bra nog själv att orka lyssna. (Vilket har varit jävligt sällan dem senaste åren, men ändå).
• Jag vill för det mesta andra människor gott och bryr mig om andra människor.
• Jag tycker att jag är klok på en del vis som jag tycker om att jag är.
• Jag försöker sända ut kärlek och tänker att det är något som är grattis - att försöka vara vänlig och varm mot människor som en gillar. Det gör dem glad, och jag blir glad av att få värme tillbaka också. Jag är glad för att jag inte är sur och otrevlig hela tiden.


5 saker jag är tacksam för:
• Min sambo.
• Min barndoms familj och släktingar.
• Mina vänner.

• Min hund.
• Att jag ska börja arbetsträna och bli ambassadör för psykisk ohälsa.  


Tips för att lindra migrän:

Migrän och psykisk ohälsa: 

Jag misstänker  att migrän kan vara mer vanligt bland personer med psykisk ohälsa. Jag  började få migränattacker först vid 28-29 års ålder (2014) - och jag började känna av stark huvudvärk (inte fullskaliga migränattacker) i samband med min kroniska depression som jag drabbades av 2011.

 

Varför jag tror att psykisk ohälsa kan påverka migrän: 

Min egen teori är att det som först var stark huvudvärk och sedan blev migrän utvecklades i samband med att min psykiska hälsa blev sämre. Främst på grund av en ökad inre stress med mer spänningar i nacke, axlar osv – och på grund av att min sömn försämrades. Jag märker tydligt att jag lättare får migrän när jag har sovit dåligt en natt. En annan bidragande orsak är nog att jag inte rör på mig lika mycket som innan jag blev sjuk - jag har ju svårt att lämna hemmet och det påverkar ju min fysiska aktivitetsnivå i vardagen. Förut när jag rörde på mig mer var jag troligtvis mer avslappnad i muskler osv.

 

Här kommer i alla fall två tips på saker som har hjälpt mig att lindra min migrän: 

 

 

 

* Jag har provat både receptfria och receptbelagda mediciner mot migrän. Och ingen har hjälpt, förutom Ignorin som är en receptfri medicin. Den tar inte bort huvudvärken, men om jag tar den i tid så förhindrar den attacken från att bli fullskalig. Den lindrar och kan till och med motverka om den tas i tid. Jag kan såklart inte lova att den hjälper någon annan lika bra som den har hjälpt mig. Men det kan vara värt att testa den.

 

 

 

* Mitt andra tips är remsor som går att köpa på apoteket. Dem är kylande och lindrar bara migränen. Jag tycker att det är helt gudomliga, jag har en i pannan och en i nacken. Jag har även en migränkudde som jag har i frysen, men den blir varm efter ca 1 timme, och när jag har migrän klarar jag inte alltid av att ta mig till frysen och kyla migränkudden och hämta den igen. Det bästa med remsorna är att dem håller sig kalla i flera timmar. 

Migrän, plågan från helvetet
 

 

Efter en MYCKET ansträngande promenad med en god vän idag (att den blev ansträngande berodde på min hund som hade ett gräsligt beteende) fick jag en migränattack. Det är som en jävla känsla av brain freeze fast värre. Det ilar i hela skallen och är plågsamt deluxe.  Usch.

Jag har haft migränkänningar i över en veckas tid nu. Det brukar bli så ibland vid mens, men nu är mensen över och den här migränen är kvar ändå :(.  Den ligger latent och värker lite hela tiden några dagar innan mens och sen håller det i sig hela perioden. Ibland blir den riktigt stark, och ibland är den hanterbar - men den är mer eller mindre närvarade hela tiden under hela ”pre- mens” och under mens perioden….. 

 

Jag läste någonstans att migrän klassas av WHO som den 4 mest handikappade åkomman i världen. Jag tänker att migrän på ett sätt är lite som psykisk ohälsa gällande förståelsen.  Att en del av dem som inte själva drabbas tror att det är samma sak som "vanlig" huvudvärk,  och att depression är samma sak som att varar lite "nere" en dag.